Богослужіння у неділю про митаря і фарисея

9 Лют

9 лютого 2020 року, у неділю про митаря і фарисея, в храмі св.ап.Іоана Богослова  було відслужено уставні богослужіння.

IMG-cf51b84dfaa56bc16a55fa8b2d541bc4-V IMG-0fadd58b87f4d7748536a5b5fe35831b-V IMG-5ec1804221dc3fde13a8af93f9f91eef-V IMG-31b71a647c8d17d1eafff6b1fbffbb08-V IMG-4afd8abbfdb336b4fc11dcf03a2c12f3-V IMG-a5c527db1598d4519ad2ac801bfbc227-V IMG-9f8c3313d8b13b02105f5d8570252c9c-V IMG-852a616f0fab051bf26b98dd3939a7e1-V IMG-55429526f75429715b1b7b4e65de8c61-V IMG-2d77610b4c566ffaad4d4fa3a0875b1e-V IMG-9b438d63668e75b280b00e9904de6f67-V IMG-7a186d38ed6b14353c9d74aeb7933526-V IMG-c104a57f3222266cf6590dd764e77f62-V IMG-b4ac4eaf2def0e971f43ee66bd53de14-V IMG-46bae351272dbabea94d6dc75897ebb2-V IMG-f0b646e3d350e50ad3897851cd9c03fd-V

В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри!

Знову Свята Матір Церква відкриває для нас Свої обійми закликаючи до спасительного покаяння. Саме з цієї неділі ми розпочинаємо спів Богослужбових текстів Тріоді Постової готуючись до духовного відродження та очищення в дні Святої Чотиридесятниці та Страсної седмиці, щоб достойно вшанувати Світле Христове Воскресіння – Пасху Господню.

В церковному календарі сьогоднішня неділя називається неділею про митаря і фарисея, тому що під час Божественної літургії для духовного повчання пропонується уривок з Євангелії від Луки, що розповідає нам про двох чоловіків – митаря і фарисея, які прийшли помолитися до храму.

Молитва цих двох чоловіків кардинально відрізнялася. Фарисей лише вихвалявся і зневажав інших, в тому числі і цього митаря, а митар смиренно взивав до Господа: «Боже, будь милостивий до мене грішного!» (Лк. 18: 13).

Як бачимо, зі Святого Євангелія, що першого засудив Господь, а останнього виправдав, кажучи: «Всякий, хто підноситься, принижений буде, а хто принижує себе, піднесеться» (Лк. 18: 14).

Чому Святі отці, творці Церковного Уставу влаштували так, що кожен рік Постова Тріодь починається саме з цієї притчі? Від чого застерігає нас Господь і про що не втомлюється повторювати Свята Церква готуючи нас до Великого посту?

Відповідь на це влучно дають нам слова які ми чуємо під час Всенічної відправи напередодні неділі про митаря і фарисея: «Втечімо від найзлішого фарисеєвого самохвальства і навчімося митаревого надзвичайного смирення…» (світильний). Як бачимо смирення Самим Господом ставиться в центрі благочестивого християнського життя. Бо той, хто смиряє себе, безперечно виявляє свою любов до Бога, свого Творця і до ближніх своїх, а це і є основою всього вчення Христового, бо Ісус Христос навчає нас, що: «на цих двох заповідях утверджується весь Закон і Пророки» (Мф. 22: 40). Смиренна людина обов’язково буде люблячою людиною. Вона смиряє себе, свої пристрасті, корінь яких міститься в самолюбстві та гордині.

Молитва яка виголошується митарем схвалюється Євангелієм, ставиться для нас, як зразок молитви. Святі отці, зокрема святитель Ігнатій (Брянчанінов) навчають, що коли зароджується в душі справжнє покаяння, коли з’являється в ній смирення й сокрушення духу через відкриття для духовних очей її гріховності, тоді багатослівність робиться для неї невластивою, неможливою. Зосередившись в собі, спрямувавши всю увагу на тяжке становище своє, вона починає взивати до Бога певною найкоротшою молитвою. А сила угодної для Бога молитви полягає в смиренні і сокрушенні через гріхи.

Ми з вами улюблені повинні усвідомити, що фарисей і митар – є уособленням двох молитовних станів людини. Ось, ми бачимо, що фарисей почав з хвали Богу, а, насправді, хвалив себе і осуджував інших.

Нажаль, часто так буває у нашому житті, коли ми себе хвалимо, власних гріхів не помічаємо, тими чеснотами, якими обдаровує нас Господь вихваляємось, забуваючи щиро дякувати Богові за Його благодіяння до нас грішних. А митар краще від фарисея зумів зрозуміти таємниці милосердя Божого, вгадав, що Господь чекає від нас щирого покаяння, не такої праведності, яка постійно виправдовує саму себе перед Богом, а праведності духовної, праведності святих. Все наше старання і весь подвиг християн мають бути звернені, за словами преподобного Симеона Нового Богослова, на те щоб стяжати дух Христів і таким чином приносити плоди Духа Святого.

Тому навчаймося від євангельського митаря смирення і щирості в молитві уникаймо похвальби фарисейської завжди пам’ятаючи цю притчу Спасителя. Зрозуміймо, що найвірнішим шляхом до сердечного сокрушення в гріхах є знищення в собі фарисейської зарозумілості і вкорінення в серці митаревого покаянного крику. Разом з тим, згадавши фарисея, не думаймо, що діла благочестя нічого не варті – Господь докорив його за те, що він почав хвалитися ними, забувши про свої гріхи. А згадавши митаря, навіть не подумаймо, що Господь ніби хвалить митаря за те, що він прийшов до такого жалюгідного стану, що і на небо не міг поглянути.

Тож взиваймо до Всемогутнього Бога словами святителя сербського Миколая, щоб Господь, помилував нас грішників, і щоб зцілив від гріховних недуг всіх, хто молиться до Нього зі страхом і трепетом, славлячи Його як Милостивого Отця, Єдинородного Сина і Пресвятого Духа – Тройцю Єдиносущну і Нероздільну, нині, і повсякчас, в усі часи і на віки віків. Амінь.